Ads 468x60px

Κυριακή 10 Φεβρουαρίου 2013

Πρόταση για ερευνητική εργασία στη Β΄ Λυκείο

 Π Ρ Ο Σ Κ Λ Η Σ Η

Η ομάδα εκπαιδευτικών Πρόταση και το
Καλλιτεχνικό Γ/σιο – Λ.Τ. Αμπελοκήπων Θεσ/νίκης
σας καλούν
την Τετάρτη 13 – 02 –2013 , 7μ.μ., στον Ι α ν ό
στην
παρουσίαση της διδακτικής πρότασης
με θέμα:

«Ο καημός του θανάτου τόσο με πυρπόλησε, που η λάμψη
μου επέστρεψε στον ήλιο…
Ένα ταξίδι στον ποιητικό κόσμο του Οδυσσέα Ελύτη με όχημα την ποιητική του συλλογή Έξη και μία τύψεις για τον ουρανό
(πρόταση για ερευνητική εργασία στη Β΄ Λυκείου)

Εισηγητής : Θωμάς Μπεχλιβάνης, Δρ. Νεοελληνικής Φιλολογίας. Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων, Προϊστάμενος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Δ.Ε. Θεσσαλίας.


Η πρόταση ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των νέων Προγραμμάτων Σπουδών για τη διδασκαλία ενός ολόκληρου έργου ή του έργου ενός λογοτέχνη και εκμεταλλεύεται γι’ αυτό το εβδομαδιαίο 2ωρο των «ερευνητικών εργασιών» που από τη φετινή χρονιά καθιερώθηκε και στη Β΄ Λυκείου. Φιλοδοξεί εν προκειμένω, μέσα από τη διαδικασία της ερευνητικής εργασίας, να διατρέξουν οι μαθητές το έργο του Ο. Ελύτη, αναδεικνύοντας και μελετώντας της βασικότερες πλευρές της ποιητικού του έργου (θέματα, σύμβολα, εκφορά, ποιητικό όραμα).
Με επίκεντρο τις Έξη και μία τύψεις για τον ουρανό, τόσο σε επίπεδο ομάδων όσο και σε επίπεδο τάξης, οι μαθητές, με τη βοήθεια του καθηγητή, θα εντοπίσουν στη συλλογή αυτή τα βασικά θέματα, τη συμβολική τους εκφορά και τις τεχνικές της ποιητικής γλώσσας του Ελύτη, που συνθέτουν τη μορφή και το νόημα του έργου. Στη  συνέχεια, θα αναζητήσουν τα στοιχεία αυτά τόσο στον ιδιότυπο δοκιμιακό λόγο όσο σε άλλα ποιητικά έργα του Ελύτη, προγενέστερα και μεταγενέστερα, θα μελετήσουν τις ομοιότητες και τις διαφοροποιήσεις τους από έργο σε έργο, για να καταλήξουν σε κάποια συμπεράσματα και σε μια τελική αποτίμηση για το σύνολο του ποιητικού του κόσμου.
Τέτοια θέματα, σύμβολα και τεχνικές μπορεί να είναι:
  1. Η μυστική εμπειρία του έρωτα – η επιφάνεια της Κόρης
  2. Το νεκρό σώμα του ήρωα και η αναγέννηση της ζωής – η  δικαίωση της θυσίας
  3. Τα λουλούδια, ο ήλιος και το φως ως σύμβολα εξουδετέρωσης του θανάτου και ανανέωσης της ζωής
  4. Τα φυτά και το νερό ως σύμβολα γονιμοποιών δυνάμεων
  5. Οι κρυφές μετρικές δομές στην οικοδόμηση των στίχων – η άκρως μελετημένη ποιητική δομή, οι γλωσσικές επινοήσεις.
Η εργασία αυτή θα προχωρήσει παράλληλα με τη διερεύνηση του ιστορικού υπόβαθρου τόσο της κεντρικής συλλογής όσο και των άλλων έργων αναφοράς, ενώ θα αναζητηθούν κρυφές ή φανερές σχέσεις με τη ζωγραφική (και του ίδιου του Ελύτη), τη μουσική αλλά και άλλα ποιητικά έργα της εποχής του.

Ο Θωμάς Μπεχλιβάνης γεννήθηκε στον Πλατύκαμπο της Λάρισας το 1954. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών και από το 1979 υπηρετεί στη Μέση Εκπαίδευση. Το 2007 έγινε Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων στο Ν. Καρδίτσας. Από τον Νοέμβρη του 2010 μέχρι σήμερα είναι Προϊστάμενος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Δ.Ε. Θεσσαλίας.
            Υπήρξε μέλος της Επιτροπής Προγράμματος Σπουδών για τη Γλώσσα υπό την εποπτεία του καθηγητή Χρήστου Τσολάκη και μέλος της συγγραφικής ομάδας του βιβλίου «Θεματικοί κύκλοι για το Λύκειο». Είναι διδάκτωρ της Νεοελληνικής Φιλολογίας του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου Αθηνών. Θέμα της διδακτορικής του διατριβής: «Ο “θάνατος” στο έργο του Οδυσσέα Ελύτη».
Πηγηhttp://protases.wordpress.com/2013/02/09/%CF%80%CF%81%CF%8C%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%B7-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CE%B5%CF%81%CE%B5%CF%85%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1-%CF%83%CF%84%CE%B7-%CE%B2%CE%84/:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου