Εγκύκλιος
139610/Γ2 (01-10-2013) ΘΕΜΑ: Οδηγίες για τη διδασκαλία μαθημάτων του
Γενικού και του Εσπερινού Γενικού Λυκείου (Σελίδες 103!)
- Στη Σελ. 82 βρίσκουμε το 1ο
μάθημα επιλογής της Α΄ τάξης Γενικού Λυκείου, τις «ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ» (Το σχολικό έτος 2013-14 το συγκεκριμένο μάθημα, θα
διδάσκεται σαν επιλογής και στην Β’ τάξη).
Α) Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (ΑΠΣ): Στο
πλαίσιο της διδασκαλίας του μαθήματος επιλογής «Εφαρμογές
Πληροφορικής», της Α’ τάξης Γενικού Λυκείου θα ισχύσει το υπάρχον
Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος Επιλογής της Β΄ και Γ΄ Τάξης
ΓΕΛ «Εφαρμογές Υπολογιστών»
.
- Στη Σελ. 86 βρίσκουμε το 2ο μάθημα επιλογής της Α΄ τάξης Γενικού Λυκείου, τον «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ»
Α) Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (ΑΠΣ): Στο
πλαίσιο της διδασκαλίας του μαθήματος επιλογής «Ελληνικός και
Ευρωπαϊκός πολιτισμός», της Α’ τάξης Γενικού Λυκείου θα ισχύσει το
υπάρχον Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος Επιλογής της Α΄ Τάξης Ενιαίου Λυκείου «Ο Ευρωπαϊκός Πολιτισμός και οι Ρίζες του».
Β) Βιβλίο: Ως
διδακτικό εγχειρίδιο, για το σχολικό έτος 2013-2014 ορίζεται το βιβλίο
με τίτλο: «Ο Ευρωπαϊκός Πολιτισμός και οι ρίζες του» των:. Α. Λιάκου, Ε.
Γαζή, Γ. Κόκκινου, Ι. Πεντάζου και Γ.Σμπιλίρη. Το βιβλίο θα μετονομαστεί σε «Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός».
- Στη Σελ. 92 βρίσκουμε το 3ο
μάθημα επιλογής της Α΄ τάξης Γενικού Λυκείου την «ΓΕΩΛΟΓΙΑ ΚΑΙ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ» (Το σχολικό έτος 2013-14 το συγκεκριμένο
μάθημα, θα διδάσκεται σαν επιλογής και στην Β’ τάξη).
Α) Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (ΑΠΣ): Στο
πλαίσιο της διδασκαλίας του μαθήματος επιλογής «Γεωλογία και Διαχείριση
Φυσικών Πόρων», της Α’ τάξης Γενικού Λυκείου θα ισχύσει το υπάρχον
Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος Επιλογής της Β΄ Τάξης Γενικού Λυκείου «Διαχείριση Φυσικών Πόρων».
Β) Βιβλίο: Ως
διδακτικό εγχειρίδιο ορίζεται το βιβλίο με τίτλο: «Διαχείριση Φυσικών
Πόρων» των: Βούτσινου Γ.Α., Κοσμά Κ., Καλκάνη Γ., Σούτσα Κ. Το βιβλίο θα μετονομαστεί σε «Γεωλογία & Διαχείριση Φυσικών Πόρων».
Και ερχόμαστε στο 4ο μάθημα επιλογής της Α΄ τάξης του «Νέου» Γενικού Λυκείου, δηλαδή στην «Καλλιτεχνική Παιδεία» που ΔΕΝ το βρίσκουμε πουθενά μέσα στην εγκύκλιο των οδηγιών, διότι δεν εκδόθηκε ακόμη Προεδρικό Διάταγμα, σύμφωνα με προηγούμενη εγκύκλιο του υπουργείου..
Συγκεκριμένα
από την Εγκύκλιο 129534/Γ2 (16-09-2013) πληροφορούμαστε για το
συγκεκριμένο μάθημα, ότι η αξιολόγησή του ΘΑ γίνεται κατά το πρότυπο των
ερευνητικών εργασιών (project), ενώ 3 ημέρες αργότερα από την Εγκύκλιο 132448/Γ2 (19-09-2013) πληροφορούμαστε ότι η αξιολόγησή του μαθήματος «Καλλιτεχνική
Παιδεία» θα γίνεται γραπτώς! Από τότε μέχρι αυτή τη στιγμή που γράφεται
το συγκεκριμένο κείμενο (05-10-2013), χάνονται εντελώς τα ίχνη του
μαθήματος..
Τι
αναμένεται λοιπόν για το συγκεκριμένο μάθημα; Να σημειωθεί ότι στα
σχολεία, οι μαθητές της «ΝΕΑΣ» Α’ Λυκείου δείχνουν μια ιδιαίτερη
προτίμηση για το συγκεκριμένο μάθημα. Κλήθηκαν βέβαια να το επιλέξουν
μόνο από το εύηχο όνομα αλλά χωρίς να γνωρίζουν τίποτε απολύτως για το
περιεχόμενο του μαθήματος.
Ας
προσπαθήσουμε λοιπόν να «μαντέψουμε» τι θα περιλαμβάνει, κινούμενοι στο
τρίπτυχο, «Γεράσιμος Αρσένης – Μαριέττα Γιαννάκου – Κωνσταντίνος
Αρβανιτόπουλος».
Στην Εγκύκλιο 63447/Γ2 (27- 06-2005) με ΘΕΜΑ «Ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων των τάξεων Α΄, Β΄ και Γ΄ του Ενιαίου Λυκείου» και την υπογραφή της Μαριέττας Γιαννάκου, εντοπίζουμε τα εξής ενδιαφέροντα: «Η Α΄ τάξη Ενιαίου Λυκείου, η οποία είναι τάξη προσανατολισμού, περιέχει μαθήματα Γενικής Παιδείας συνολικής διάρκειας τριάντα δύο (32) ωρών εβδομαδιαίας διδασκαλίας και μαθήματα επιλογής, από τα οποία ο μαθητής είναι υποχρεωμένος να επιλέξει ένα (1) μάθημα διάρκειας δύο (2) ωρών εβδομαδιαίας διδασκαλίας. Επομένως, οι μαθητές της Α΄ Ενιαίου Λυκείου , παρακολουθούν υποχρεωτικά μαθήματα συνολικής διάρκειας τριάντα τεσσάρων (34) ωρών εβδομαδιαίας διδασκαλίας».
Σχεδόν τα ίδια – (το 34 έγινε 35!) - με τον ΝΕΟ ΝΟΜΟ 4186 για το ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ - «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις» ΦΕΚ Α’ 193 17-09-2013
Τα ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ (2 ώρες το καθένα) ήταν τα εξής 5:
1. Εφαρμογές Πληροφορικής (Το παλιό βιβλίο «Εφαρμογές Πληροφορικής Υπολογιστών Α', Β' / Γ' Ενιαίου Λυκείου», βλέπε παραπάνω)2. Ο Ευρωπαϊκός Πολιτισμός & οι ρίζες του
(Βιβλίο του 1998 επί Γ. Αρσένη - είναι το μάθημα που είδαμε παραπάνω να μετονομάζεται σε «Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός»)
3. Αισθητική Αγωγή (Στοιχεία Θεατρολογίας, Μουσική και Εικαστικά)
4. Β΄ Ξένη Γλώσσα
(Δεν υπάρχει στη «ΝΕΑ» Α’ Λυκείου, καθώς οι μαθητές διδάσκονται υποχρεωτικά ή Αγγλικά ή Γαλλικά, ή Γερμανικά)
5. Ψυχολογία (Έγινε επιλογής στη «ΝΕΑ» Β’ Λυκείου και θ’ αρχίσει να διδάσκεται πάλι το σχολικό έτος 2014-15)
Επικεντρώνουμε λοιπόν το ενδιαφέρον μας στο μάθημα «Αισθητική Αγωγή (Στοιχεία Θεατρολογίας, Μουσική και Εικαστικά)» το οποίο λογικά θα μετονομαστεί (όπως καταλάβαμε όλοι μας, πρόκειται για μια ΝΕΑ ΜΟΔΑ στο ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ..) σε «Καλλιτεχνική Παιδεία»!!
Θυμάται
κανείς το παλιό «μπλε» βιβλιαράκι με τις οδηγίες για τα μαθήματα
Γυμνασίου –Λυκείου, που είχε έρθει παλιότερα στα σχολεία;
Σ’
αυτό βρίσκουμε τα εξής: H Αισθητική Αγωγή περιλαμβάνει τρία διακριτά
γνωστικά αντικείμενα: Εικαστικά, Μουσική, Στοιχεία Θεατρολογίας
ΛΥΚΕΙΟΗ Αισθητική Αγωγή στο Λύκειο είναι μάθημα Επιλογής (Α' τάξη Λυκείου) δύο ώρες την εβδομάδα. Περιλαμβάνει τα Εικαστικά, τη Μουσική και τα Στοιχεία Θεατρολογίας. Οι ώρες κατανέμονται ως εξής: 1 ώρα Εικαστικά εβδομαδιαίως και ανά 1 ώρα εβδομαδιαίως εναλλάξ για τα δύο άλλα αντικείμενα. Στην περίπτωση που είναι ή δύο κλάδοι του μαθήματος δε διδάσκονται, θα αυξάνεται ανάλογα το ωράριο του κλάδου ή των κλάδων που διδάσκονται, μέχρι δύο ώρες την εβδομάδα(Γ2/4679/20-08-1998).
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Διδάσκεται το βιβλίο μαθητή με τίτλο «Εικαστικά Α' ΓΕΝΙΚΟΥ Λυκείου» των Ό. Ζιρώ, Ο. Κούβου, Ε. Μερτζάνη, Ε. Μωραΐτου και Γ. Σιγάλα (ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, ΟΕΔΒ, Αθήνα: 2004).
Στο βιβλίο καθηγητή με τίτλο «Εικαστικά Α' ΓΕΝΙΚΟΥ Λυκείου» Βιβλίο Καθηγητή των Ό. Ζιρώ, Ο. Κούβου, Ε. Μερτζάνη, Ε. Μωραίτου και Γ. Σιγάλα (ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, ΟΕΔΒ, Αθήνα: 2004) δίνονται εκτενείς οδηγίες.
Στο Γενικό Λύκειο με βάση το Προεδρικό Διάταγμα 60 (ΦΕΚ 65/ τ. Α' / 30-32005 άρθρο 3, η αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή στα μαθήματα της Αισθητικής Αγωγής, τα οποία ανήκουν στην ομάδα Γ', δεν γίνεται γραπτώς. Ό,τι αναφέρουμε γενικώς για την αξιολόγηση των Εικαστικών στο Γυμνάσιο ισχύει και για το Γενικό Λύκειο, αλλά η βαθμολογία δίνεται σε δύο τετράμηνα. (Σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα 409 (ΦΕΚ 226 / τ. Α'/22-12-1994) άρθρο 3 για τα Καλλιτεχνικά Μαθήματα δεν διεξάγονται γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις.)
ΜΟΥΣΙΚΗ
Διδάσκεται το διδακτικό βιβλίο που βασίζεται στο Πρόγραμμα Σπουδών των μαθημάτων των τάξεων Α' και Β' του ΓΕΝΙΚΟΥ Λυκείου για το σχολικό έτος 1998-1999 (Φ.Ε.Κ. 327/3-4-1998/ Τεύχος Β') με τίτλο «ΜΟΥΣΙΚΗ».
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΘΕΑΤΡΟΛΟΓΙΑΣ
Διδάσκεται το βιβλίο μαθητή με τον τίτλο «Στοιχεία Θεατρολογίας Α' ΓΕΝΙΚΟΥ Λυκείου Βιβλίο Μαθητή» των Θ. Γραμματά, Τ. Μουδατσάκι, Π. Τζαμαργιά και Χ. Δερμιτζάκη (ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, ΟΕΔΒ, Αθήνα: 1999).
Το μάθημα δεν εξετάζεται γραπτώς (ωραίο γραπτό διαγώνισμα). Η αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή στα Στοιχεία Θεατρολογίας λαμβάνει υπόψη τους στόχους που θέτει το ισχύον Πρόγραμμα Σπουδών και χρησιμοποιεί ποικιλία πρόσφορων μεθόδων, όπως εργασίες, πορτοφόλιο, projects, καθημεριή συμμετοχή και ενδιαφέρον, ολιγόλεπτα γραπτά τέστ κτλ.
Και
μια ΕΚΠΛΗΞΗ για το τέλος. Στην εγκύκλιο (κι άλλη;!!) 132447/Γ2
(19-09-2013) με ΘΕΜΑ: Οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος Πολιτική
Παιδεία (Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί & Αρχές Δικαίου και
Κοινωνιολογία) της Α΄ τάξης Ημερησίου και της Β΄ τάξης Εσπερινού Γενικού
Λυκείου μαθαίνουμε ότι:
Α΄ ΜΕΡΟΣ- ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ: Από το βιβλίο «Αρχές Οικονομίας», Α΄ τάξης Λυκείου.
Β΄ ΜΕΡΟΣ- ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ ΚΑΙ ΑΡΧΕΣ ΔΙΚΑΙΟΥ: Από το βιβλίο «Πολιτική & Δίκαιο»,
Β΄ τάξης Λυκείου.
Γ΄ ΜΕΡΟΣ- ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ: Από το βιβλίο «Κοινωνιολογία», Γ΄ τάξης Λυκείου.
Το εν λόγω μάθημα αποτελεί μια σύνθεση «Οικονομίας- Πολιτικής- Δικαίου- Κοινωνιολογίας». Αυτό σημαίνει ότι ο εκπαιδευτικός δεν θα πρέπει να είναι εγκλωβισμένος στην επιστημονική εξειδίκευσή του (Κοινωνιολογία, Νομική / Πολιτική επιστήμη, Οικονομία), αλλά να θεωρεί το μάθημα ενιαίο. Να μάχεται για μια συνολική και συνάμα συνθετική θεώρηση του αντικειμένου.
Ο εγκλωβισμός στην εξειδίκευση οδηγεί σε μερική και αποσπασματική θεώρηση ζητημάτων- προβλημάτων. Γι’ αυτό είναι απαραίτητη η διεπιστημονική θεώρηση».
Κλείνοντας, παραθέτουμε ένα σημείο από συνέντευξη του υπουργού παιδείας κ. Αρβανιτόπουλου: «..ενισχύουμε
τις απαιτήσεις της φοίτησης στο Γενικό Λύκειο με στόχο αποφοίτους με
εφόδια Γενικής Παιδείας, που θα μπορούν να διεκδικούν την αριστεία στη
ζωή τους…»
ΜΕ ΤΙΣ ΥΓΕΙΕΣ ΜΑΣ ΛΟΙΠΟΝ!
Πηγή: http://users.sch.gr/nmpantis/Joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=128%3A-l-2013-14&catid=49%3A2013-09-21-06-26-05
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου